Purentalihasten Hieronta

Purentaelimistön toimintahäiriöiden hoidossa käsitellään purentalihaksia. Purentalihakset sijaitsevat kasvojen alueella, ohimoilla, poskien sisäpinnoilla, takahampaiden takana ylhäällä ja leuan alueella. Purentalihakset käsitellään ulkoisesti ja suun sisältä. Purentalihasten hieronnalla saadaan vaikutettua lihasten jäykkyyteen ja usein myös kipuun. Lihasten jäykkyys aiheuttaa osalla asiakkaista kipua purentalihaksissa ja liikerajoituksia. Purentaelimistön toimintahäiriöistä voit lukea täältä.

Ensimmäiseksi käynniksi kannattaa varata aikaa tunti. Perinteinen hieronta-aika ei pidä sisällään purentalihasten käsittelyä, vaan sitä varten tulee varata purentaelimistön toimintahäiriöiden fysioterapia-aika. Hoidon aikana käsitellään myös kaulan, niskan ja hartiaseudun aluetta. Jos sinulla on lihas ja nivelarkuuksien lisäksi leukanivelen ääniä, hyödyt antamistani purentalihasten harjoituksista. Harjoituksilla saadaan vahvistettua lihaksia, jotka vaikuttavat leukanivelen välilevyn toimintaan. Vaihtoehtoisesti voit myös varata purentalihaksien hieronta-ajan. Tämä aika ei pidä sisällään omatoimisten harjoitteiden ohjausta. Kelakorvauksen saamiseksi tulee varata fysioterapia-aika, jolloin tarvitset myös lääkärin lähetteen. Purentaelimistön toimintahäiriöiden fysioterapiaan voit varata ajan myös ilman lähetettä. Ilman lähetettä varatuista ajoista ei ole mahdollista hakea kelalta korvauksia jälkikäteen. Hieronnalla saadaan vaikutettua kipuun. Hieronta lisää välittäjäaineiden syntymistä kehossa, joiden tehtävänä on estää kiputuntemuksien etenemistä. Näitä välittäjäaineita ovat endorfiinit, enkelafiinit ja substanssi P. Hieronnan aikana ihon lämpötila kohoaa hetkellisesti, jonka seurauksena ihon kudosten venyvyys paranee. Myös aineenvaihdunta kiihtyy hieronnan vuoksi. Hieronnalla voidaan myös vaikuttaa arpikudoksen koostumukseen.

Kuka hyötyy purentalihasten hieronnasta?

• Jos sinulla on purentalihasten kipuja ja jäykkyyksiä
  • Jos sinulla on epämääräisiä kipuja kaulan, niskan, kasvojen, pään tai hartioiden alueella, joihin ei ole löytynyt selittävää tekijää lääkärissä
  • Hammasäryt, joihin ei ole löytynyt syytä hammaslääkärissä
  • Jos sinulla on huimausta, johon ei ole löytynyt syytä lääkärissä

Näin helpotat purentalihaksien kireyksiä

Oletko joskus käynyt purentalihasten hieronnassa?

Purentaelimistön toimintahäiriöiden hoito sisältää lihaksien ja nivelten käsittelyä suun sisältä ja ulkopuolelta. Hoidon aikana käsitellään usein myös niska-ja hartiaseutua ja kaulan aluetta. Jos sinulla on lihas ja nivelarkuuksien lisäksi leukanivelen ääniä, hyödyt antamistani purentalihasten harjoituksista. Harjoituksilla saadaan vahvistettua lihaksia, jotka vaikuttavat leukanivelen välilevyn toimintaan.

VSFysio Logo

Fysioterapia & Hieronta

• Fysioterapialla parannetaan ja ylläpidetään sinun toimintakykyä töissä ja vapaa-ajalla.
  • Klassinen hieronta rentouttaa lihaksia sekä vaikuttaa lihasten aineenvaihduntaan ja verenkiertoon positiivisesti.
  • Urheiluhieronnassa voimaa säädellään asiakkaan toiveiden ja lihasten jännityksen mukaisesti.

VSFysio

Sinun toimintakykyäsi parantaen