Urheiluhieronta

Miten klassinen hieronta eroaa urheiluhieronnasta?

Molemmissa hieronnoissa käytetään paljon samanlaisia tekniikoita, mutta urheiluhieronnassa käytetään enemmän hyödyksi pyyhettä, poikittaisia venytyksiä ja puserrusotteita.On kuitenkin hyvä mainita tässä alussa jo se, että käytämme klassisen sekä urheiluhieronnan tekniikoita hoidoissa samanaikaisesti. Hoitotekniikat, hieronnan voimakkuuden ja nopeuden valitsemme aina asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti. Voit siis valita vapaasti ihan kumman tahansa hoitomuodon. Vastaanotolla on tärkeätä kertoa, mitä haluat hieronnalla saavuttaa. Onko tavoite poistaa jäykkyyttä ja kipua vai valmistautuminen illan otteluun tai urheilusuoritukseen?

Mitä urheiluhieronnalla tavoitellaan?

Se riippuu, kenelle urheiluhierontaa tehdään. Vastaanotolle tuleva urheilija, jolla on samana iltana ottelu, ei hyödy kovasta käsittelystä. Kovalla käsittelyllä saadaan aikaiseksi se, että lihasten hermotus ja voimantuotto hetkellisesti heikkenevät. Vastaanotolle tuleva toimistotyöntekijä hyötyy yleensä muokkaavasta hieronnasta, jolla saadaan rentoutettua lihaksia ja poistettua kipua.

Minkälaisesta hoidosta urheilija sitten hyötyy?

Usein hoito on kevyempää ja nopeampaa. Nopealla hieronnalla saadaan aktivoitua hermostoa, joka on hyödyksi urheilutilanteessa. Hoidon aikana tehdään usein poikittaista hierontaa ja nopeatempoista ravistelua. Tavoite on urheilijalla suorituskyvyn parantaminen hieronnan avulla, kun taas perinteisessä hieronnassa (klassinen hieronta) tavoitellaan kivun ja jäykkyyden poistamista. Urheiluhierontaa voidaan tehdä myös muokkaavana. Muokkaava urheiluhieronta on suositeltavaa tehdä peruskuntokauden aikana.

Kuuluuko hieronnan sattua?

Hieronnan lähtökohtana ei ole kivun tuottaminen ja oikein tehtynä hieronta voi aiheuttaa ”hyvää” kipua, mutta kipu ei saa tuntua pahalta. Hieronnasta ei ole hyötyä, jos se tehdään liian kovaa ja liiallista kipua aiheuttaen, koska keholla on taipumus jännittyä kohdatessa kovaa kipua. Jos hierotaan liian kovaa, lopputuloksena voi tuntua siltä, että keho on enemmän jännittyneempi vastaanotolta lähtiessä kuin tullessa. Myöskään mustelmat eivät kuulu hierontaan. Mustelmat ovat merkki kudosvauriosta. Ammattilaisina kuuntelemme asiakasta, koska osalla asiakkaista iho on herkkä mustelmille. Silloin hierontavoimakkuutta on säädeltävä niin, että mustelmia ei synny.

Kuinka pitkä aika tulisi varata, jos haluaa hierottavan niska- ja hartiaseudun? Entä jalat?

Suosittelemme, että jos tulet niska- ja hartiaseutuhierontaan, niin silloin kannattaa varata 45-60 minuutin hoitoaika. Esitietojen kerääminen ja tutkiminen vievät kuitenkin hoitoajasta osansa. Eli jos sinulla on hyvin kireät lihakset, niin kannattaa varata 60 minuutin aika. Jalkojen hierontaan (takareidet, pakarat, pohkeet, etureidet, sääret, lonkankoukistajat) kannattaa varata 90 minuutin ajan. Minkä vuoksi pakarat hierotaan jalkojen yhteydessä? Takareisien lihakset lähtevät istuinkyhmystä ja ovat näin yhteydessä toisiinsa. Molempien lihaksien tehtävänä on mm. tehdä lonkkaan ojennusta. Jotta kävely luonnistuu optimaalisesti, on lonkan ojennuksen toimittava.

Mitkä estävät hierontaan tulemisen?

  • Bakteerien, virusten tai sienten aiheuttama infektio
  • Hemofilia (verenvuotosairaus)
  • Kuume tai flunssainen olo
  • Krapula tai päihteiden alaisena oleminen
  • Hoitamaton syöpä
  • Tarttuvat ihotaudit
  • Ääreishermostonhalvaus
  • Laskimotukos
  • Diabetes, joka ei ole hoitotasapainossa
  • Sydänsairaudet, jotka eivät ole hoitotasapainossa
  • Korkea verenpaine, joka ei ole hoitotasapainossa

Jos olet epävarma tilanteestasi, kannattaa ottaa yhteyttä hierojaan/fysioterapeuttiin.