VSFysio Valtteri Saukkonen Fysioterapeutti Koulutettu Hieroja

Valtteri Saukkonen

Valtteri Saukkonen – fysioterapeutti, koulutettu hieroja

Minulla käy paljon toimistotyöntekijöitä hoidattamassa niska- ja hartiaseudun jäykkyyksiä ja kipuja. Hoitotulokset ovat olleet hyviä hieronnalla, mutta vielä parempia tuloksia on saavutettu fysioterapialla. Olen myös kouluttautunut purentaelimistön toimintahäiriöiden (TMD) fysioterapiaan. Usein niska- ja hartiaseudun ongelmat sekä osa pääkivuista ovat lähtöisin purentaelimistön toimintahäiriöistä. Käyn myös arvioimassa hierojakouluissa näyttötutkintojen suorittajien hierontataitoja.

Valtteri Saukkonen – tarina

Olen Valtteri Saukkonen,  fysioterapeutti (AMK) ja kolmen lapsen isä. Olen lapsesta asti rakastanut liikkumista ja olen aina ollut kiinnostunut liikkeestä ja siitä, kuinka ihmiskeho toimii. Valmistuin vuonna 2011 koulutetuksi hierojaksi. Hierojan opintoja suorittaessani, ymmärsin, että asiakkaiden auttaminen oli se, jota haluan tehdä. Halusin syventää osaamistani ja tietämystäni ihmiskehon toiminnasta ja päätin hakea fysioterapeutiksi. Valmistuin fysioterapeutiksi (AMK) vuonna 2016. Käyn työn ohella arvioimassa hierojakouluissa näyttötutkintojen suorittajien hierontataitoja.

Minulla käy paljon toimistotyöntekijöitä hoitamassa niska-ja hartiaseutujäykkyyksiä ja kipuja. Hoidan tähän asiakasryhmään kuuluvia hyvin paljon. Yleensä hoitomuodoksi valikoituvat hieronta (urheilu- tai klassinen hieronta) tai perinteinen fysioterapia. Hoitotulokset ovat olleet hyviä hieronnalla, mutta vielä parempia kun hoidoksi on valikoitunut fysioterapia.

Olen myös kouluttautunut purentaelimistön toimintahäiriöiden (TMD) fysioterapiaan. Usein niska- ja hartiaseudun ongelmat, sekä osa pääkivuista, ovat lähtöisin purentaelimistön toimintahäiriöistä. Olen myös koulutettu hieroja.

Fysioterapian ja hieronnan asiantuntemus

• Purentaelimistön toimintahäiriöiden fysioterapia
  • Niskan, kaulan ja yläselän kiputilojen tutkiminen ja kuntoutus
  • Alaselän ja alaraajojen kiputilojen tutkiminen ja kuntoutus
  • Manuaalinen käsittely: Hoitomuotoja ovat traktio, mobilisointi, triggerpainanta, MET-tekniikat ja muu pehmytkudoskäsittely
  • Jänneperäisten vaivojen tutkiminen ja kuntoutus (jänneperäisiä vaivoja ovat mm. lateraalinen epikondyliitti eli tenniskyynärpää)
  • Harjoitteluterapia
  • Kraniosakraaliterapia
  • Kuntosaliharjoitteiden ohjaus ja neuvonta
  • Urheilu ja klassinen hieronta

Käydyt koulutukset

2022

• Selkärangan manuaalisen tutkimisen ja hoidon kurssi (järjestäjänä SOMTY). Kurssi sisälsi: Rintarangan liikkuvuuden testausta, rintarangan spesifiä mobilisointia, kylkiluiden tutkimista ja kylkiluiden mobilisointia.

2020-2021

• Selkärangan manuaalisen tutkimisen ja hoidon kurssi (järjestäjänä SOMTY). Koulutus sisälsi: ylä-, keski- ja alaniskan testaamista ja hoitoa, refleksien ja ihotunnon tutkimista ja yliliikkuvan kaularangan fysioterapeuttista hoitoa. Kurssilla käytiin läpi myös muita neurologisia testejä, jotka sopivat hyvin niskapotilaan tutkimiseen.
  • CS1: CranioSacral Therapy 1. Kurssilla käytiin läpi kevyitä, hienovaraisia tekniikoita joilla normalisoidaan kraniosakraalijärjestelmää. Kipu- ja toimintahäiriöiden alkuperäiset syyt purkamalla, kehoa autetaan mm. vastustuskyvyn vahvistamisessa ja stressin vähentämisessä.
  • Purentalihasten- ja leukanivelen manuaalisen hoitamisen kurssi (kouluttajana Harri Rovio, Osteopaatti)
  • Rankaperäiset säteilyoireet kurssi (järjestäjänä Movedoc). Koulutus sisälsi: neurologian tutkimisen opettelua ylä- ja alarangan osalta. Kurssilla opeteltiin motoriikan, sensoriikan ja refleksien tutkimista. Opeteltiin myös hermoperäisten vaivojen kuntouttamista.

2018-2019

• Pään, niskan sekä purentalihasten toiminta faskian näkökulmasta kurssi (kouluttajina: Tuuli Luomala ja Mika Pihlman)
  • Purentaelimistön toimintahäiriöiden fysioterapia kurssi (järjestäjänä SOMTY). Koulutuksessa käytiin läpi purentaelimistön toimintahäiriöiden tutkimista ja hoitamista fysioterapian näkökulmasta.
  • Osteopatiakoulu Atlaksen MT-koulutus. Koulutuksen aiheena olivat yleisimpien tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen hoito, alaraajaongelmien hoito, lantion ja lannerangan häiriöiden hoito, yläraajojen, thorax- ja niska-alueen hoito.
  • CFT-koulutus level 1 ( kouluttajana: Prof. Wim Dankaerts)
  • Jeremy Lewis (the shoulder : theory and practice)

2016

• Suomen Urheilufysioterapeutit Ry:n järjestämä koulutus, jossa opiskeltiin niskan, olkapään ja hartiarenkaan tutkimista ja kuntoutusta