Jännitysniska | Jännityspäänsärky | Niskan ja Kaularangan Liikkuvuus Lihasjäykkyydet ja Venytys

Jännityspäänsärky

Mikä on jännityspäänsärky?

Yleisin päänsärynmuoto. Jännityspäänsäryksi kutsutaan niska- ja hartiaseutulihaksien aiheuttamaa päänsärkyä sekä henkisestä kuormituksesta johtuvaa päänsärkyä.

Jännityspäänsärkyä todetaan kaiken ikäisillä ihmisillä. Onkin tyypillistä, että jossain vaiheessa elämää kärsii kyseisestä vaivasta.

Tarkkaa syytä jännityspäänsärylle ei tiedetä. Lihasjännitykset niskan, hartian ja päänahan alueella ovat usein syynä siihen, että särky alkaa. Nämä eivät kuitenkaan yksin selitä oiretta.

Muut syyt esimerkiksi masennus, ahdistuneisuus ja elämän kriisit voivat myös vaikuttaa päänsäryn alkamiseen ja jatkumiseen.

Mitkä ovat jännityspäänsäryn oireet?

Illalla tai iltaa kohden voimistuva päänsärky, jota asiakas yleensä kuvailee puristavaksi tai kiristäväksi tunteeksi. Ikään kuin olisi ”panta” tai ”vanne” päässä.

Usein asiakas osoittaa kivun ohimon, päälaen tai takaraivon seudulle. Ei ole ollenkaan harvinaista, että oire voi tuntua kaikissa ylläkuvatuissa kehonosissa yhtäaikaisesti. Särky voi olla myös toispuoleista.

Päänsärkyyn voi liittyä myös näitä oireita:

-Käsien puutuminen yöllä

-Huimaus kävellessä: Huimaukselle tyypillistä on, että asiakas kuvaa  sitä laivakansimaiseksi

-Pahoinvointi ilman oksentelua

-Lihasarkuus pään ja hartioiden alueella

-Jännityspäänsärkyä esiintyy yleensä muutamia kertoja kuukaudessa

Miten jännityspäänsärkyä hoidetaan?

Lääkkettömiä hoitokeinoja ovat fysioterapia, liikunta ja akupunktio.

On myös suositeltavaa käydä hammaslääkärissä, jossa voidaan tarkistaa, että purenta on tasapainossa. Silmälääkärillä kannattaa tutkituttaa ettei päänsärkyä aiheuta taittoviat.

Jännityspäänsäryn hoidossa auttaa  yleensä säännöllinen liikunta. Liikunnan olisi hyvä sisältää monipuolista liikettä koko keholle. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi uinti ja kuntosaliharjoittelu.

Liikunta parantaa lihaksien verenkiertoa ja hapetusta. Lisäksi liikunta lisää hyvänolon hormoneita, jotka voivat vähentää kipua.

Jännityspäänsärky ja fysioterapia:

Aina itsehoito ei ole riittävä keino jännityspäänsäryn hoitoon. Fysioterapeutin antamat

hoidot toimivat usein tehokkaasti jännityspäänsärkyyn. Fysioterapeutti tutkii ja haastattelee asiakasta. Yleensä hoidossa keskitytään yläselän ja niskan lihasvoiman kehittämiseen.

Useimmilla toimistotyöntekijöistä niskan lihaksen voima ei ole riittävällä tasolla työn kuormittavuuten nähden. Niskan heikentynyt lihasvoima yhdistettynä staattiseen asentoon voi saada lihakset jännittyneeksi ja  se voi olla yksi syy päänsäryn ja niskan kivun taustalla.

 Osa asiakkaista on saanut apua akupunktiosta ja hieronnasta.

Hieronta on usein tehokas hoitomuoto, joka rentouttaa lihaksia ja parantaa lihasten verenkiertoa.

Tästä pääset varaamaan ajan fysioterapiaan tai hierontaan.

Ota Rohkeasti Yhteyttä

Vastaamme sähköposteihin samana päivänä.